VALLEN EN OPSTAAN

 

Lieve juffen en meesters, hoe gaat het met jullie? Ik maak me een beetje zorgen. Er begint me namelijk iets op te vallen en ik vraag me af of ik de enige ben die dit ziet. Blijkbaar wel, want anders zou er toch iets mee gebeuren???

 

Steeds meer van jullie weten mijn praktijk te vinden en mag ik helpen met persoonlijkheidsontwikkeling. Maar zodra ik met jullie in gesprek kom denk ik altijd weer.... wat een zonde. Wat een zonde dat jullie persoonlijkheid en mooie intenties waarmee jullie zo enthousiast begonnen nu dusdanig zijn afgevlakt dat jullie de kracht niet meer hebben om nog een stap te zetten in wat ooit jullie bestemming was.

 

En het valt mij ook op dat het juist de meest creatieve, innovatieve en zelfstandige juffen en meesters zijn die het het zwaarst hebben. Is dat gek? Het is vast niet wat het gros verwacht en men en zijzelf zullen het misschien zien als opgeven en een teken van zwakte. Maar nee, het is juist heel moedig en logisch dat degene met de meest vooruitstrevende intenties en de hoogste potentie als eerste bezwijken.

 

Het is namelijk hun kracht, hun wezen die er niet mag zijn en onderdrukt wordt door systemen die al lang niet meer de bedoeling nastreven maar toch de boventoon voeren.

 

Het zijn zij die juist heel veel gegeven hebben, grenzen overschreden hebben, te lang vertrouwen en geloof hebben gehad en dat zonder te zeuren.

En het zijn zij die het zichzelf kwalijk nemen en zelfstandig hulp gaan zoeken voor een probleem dat maatschappelijk aangerekend mag worden en niet persoonlijk.

 

En in die bubbel van schuldgevoelens en falen mag ik hen de ogen openen en laten zien wat er nu écht aan de hand is. Zij zijn niet degene die gevallen zijn, zij zijn degene die opstaan!

 

Zonder hun lef en moed om NEE te zeggen komt het grote onderwijsprobleem nooit daar te liggen waar het hoort. Met pappen en nat houden bewijs je geen dienst, het houdt juist de ellende in stand.

 

Jullie zijn degene die jullie ego durven los te laten. Jullie durven los te laten aan wat men van je vind of aan de angst dat je geen baan meer hebt, geen geld of status. Jullie hebben het ego losgelaten voor een groter streven en aanvaarden alle consequenties die daar bij horen.

Weet je hoeveel lef en moed hiervoor nodig is? 

 

Het is de mooiste les die je als leraar aan je leerlingen en aan de hele wereld kunt meegeven: Stoppen betekent niet altijd opgeven, met stoppen of stilstaan in dit geval streef je juist iets van hogere waarde na. Je zet iets in beweging!

 

En wat betreft jezelf: Het gaat jou naar een plek (een school?) leiden waar jij wél van volle betekenis kunt en wilt zijn. 🦋

Met dit bericht wil ik voorkomen dat we de meest waardevolle leerkrachten verliezen. Leerkrachten die juist passen bij het profiel van onze toekomstige generatie.

 

Ik geloof niet echt dat ik de enige ben die het zo ziet maar het is wel van belang dat iedereen het zo gaat zien dus met die intentie vraag ik vriendelijk om dit bericht te delen. Waarvoor bij voorbaat dank!

 

www.liekeweetraad.nl

Meer informatie:

 

Mijn ervaring en kennis is opgedaan voornamelijk uit het leven, zeker ook uit boeken maar meer nog door zelf te experimenteren en kritisch te onderzoeken. Lees hier meer over mij.

 

Alles wat ik doe is afgeleid van de theorie Positieve desintegratie (geen zorg, ik leg het uit in jip-en-janneke taal)

De theorie geeft 5 niveau's van persoonlijke ontwikkeling weer en het schokkende geval is dat de meeste mensen in het laagste niveau zitten!!!!

 

Tijd dus voor aandacht in persoonlijkheidsontwikkeling. 

Met een gezonde balans tussen diepgang en humor haal ik de oerkracht uit jou, je team of je bedrijf naar boven. 

 

Zoek uit in hoeverre jouw persoonlijkheid ontwikkeld is: TEST

 

Voor vragen of een vrijblijvend kennismakingsgesprek neem contact op.